Generacija Alfa su djeca rođena od 2010. do 2025. godine. Odgajajući jednu Alficu koja je u ranoj dobi ušla u svijet programiranja, koja lovi ”muhe” po zraku s VR naočalama, daje glasovne naredbe uređajima koji nisu ni postojali za vrijeme mog odrastanja uviđam da generacija Alfa dolazi na scenu i donosi sa sobom ne samo tehnološki napredak već i sasvim novi pogled na svijet rada i međuljudske odnose. Za razliku od mene milenijalke koja sam dobila prvo računalo u osmom razredu i premostila svijet prije interneta i pametnih uređaja, nova Alfa generacija zna s nepunih godinu dana kako izgleda ikonica youtube kanala jer od malih nogu koristi računala, pametne telefone, virtualnu stvarnost, razne aplikacije i AI. Njima tehnologija nije samo alat, već dio svakodnevnog života. Ova generacija ima drugačiji pogled na odnose, rad, fleksibilnost, transparentnost i svrhu, što će u potpunosti preoblikovati način na koji doživljavamo radno okruženje i međuljudske odnose.
Promatrajući ovu generaciju pitam se na koji način mogla utjecati na poslovni svijet, odnose i tehnologiju?
Tehnologija i tehnološka povezanost
Generacija Alfa ne poznaje svijet bez pametne tehnologije i umjetne inteligencije. Njihovi prvi pomoćnici često su virtualni asistenti poput Alexe ili Siri, pa je očekivano da će imati vrlo prisnu vezu s tehnologijom. Na poslu bi prema tome mogli očekivati digitalne asistente, automatizirane procese i umjetnu inteligenciju u gotovo svakom aspektu radnog dana. Za njih, AI neće biti prijetnja, već alat koji omogućava produktivniji rad i veće mogućnosti. U poslovnom svijetu Alfa će biti pioniri tehnološke integracije, tražeći sve više digitalnih alata koji im pomažu u obavljanju svakodnevnih zadataka.
Oni će zasigurno očekivati od svojih poslodavaca da im pruže sve alate potrebne za rad uključujući i AI asistente. Zamislite samo da novi zaposlenik generacije Alfa dolazi na posao i pita može li njegov AI chatbot biti uključen u onboarding proces. Za njih će biti sasvim prirodno imati AI kolegu za rješavanje osnovnih zadataka ili prikupljanje podataka. Na ovaj način odnosi na poslu mogli bi postati znatno drugačiji jer će Alfa manje zahtijevati ljudsku podršku za jednostavne zadatke, a više će se posvetiti interakciji koja zahtijeva kreativnost i emocionalnu inteligenciju. Očekujte da će Alfa generacija koristiti digitalne komunikacijske platforme za razmjenu ideja i brzo rješavanje problema, dok će se klasični sastanci zasigurno zamijeniti virtualnom komunikacijom putem aplikacija.
Komunikacija i odnosi
Kada generacija Alfa počne ulaziti u poslovni svijet, promijeniti će se zasigurno i naši uobičajeni načini međusobne komunikacije. Svi smo svjesni da ova generacija odrasta s mobitelom u ruci i šalje nam poruke (češće glasovne nego pisane) iz druge sobe da im nešto treba umjesto da dođu osobno ili se zaderu kao što smo mi to radili. To je nešto što će se zasigurno prenijeti i u poslovni svijet i vjerojatno će umjesto tradicionalnog ”kuc-kuc” na vrata šefovog ureda radije poslati poruku čak i ako su u istoj zgradi ili uredu. Za Alfe je već sada digitalna komunikacija daleko prirodnija od razgovora ”licem u lice” pa će WhatsApp, Slack, ili čak TikTok biti njihovi preferirani alati za brzo postavljanje pitanja ili dijeljenje ideja.
Ovaj pristup ima i svoje prednosti kad su u pitanju brainstorming ili brze povratne informacije. Alfa generacija će s lakoćom organizirati virtualne grupe ili kreirati zajedničke dokumente, što može ubrzati radne procese. Ipak, novi izazov za roditelje, timove i rukovoditelje bit će pronaći način da održe osjećaj zajedništva i bliskosti između članova obitelji i kolega, jer Alfe često preferiraju digitalne aktivnosti i digitalne razgovore umjesto neformalnih druženja.
Poslovni odnosi s ovom generacijom će zasigurno dobiti novu dimenziju. Interakcije će biti brze i učinkovite, ali manje osobne, a pravi će izazov biti izgraditi kulturu u kojoj zaposlenici osjećaju pripadnost i zajedništvo, bez obzira na to komuniciraju li ”licem u lice” ili kroz ekran.
Kakve poslodavce će Alfa birati?
Generaciju Alfa ne zanima samo izvor zarade, za njih veću motivaciju predstavlja doprinos većoj svrsi. Oni uče odvajati otpad još od vrtića i kritiziraju te ako ti to ne radiš. Odrastaju uz globalno osviještene teme poput klimatskih promjena, društvene odgovornosti i održivosti, pa je razumljivo da će posao koji biraju morati imati smisao širi od profita. Tvrtke koje ne promiču odgovornost prema okolišu, ljudskim pravima ili društvenoj odgovornosti neće biti njihov izbor. Alfa generacija želi raditi za tvrtke koje imaju jasne ciljeve o tome kako doprinose boljem društvu, što znači da će održivi razvoj, zelene inicijative i odgovorno poslovanje biti prioritet prilikom zapošljavanja koji će nametnuti. Na razgovorima za posao Alfa će postavljati konkretna pitanja o održivosti pitajući primjerice, kako tvrtka smanjuje ugljični otisak ili doprinosi li lokalnoj zajednici?
Ovaj fokus na svrhu oblikovat će i odnose na radnom mjestu. Zaposlenici generacije Alfa bit će više povezani s kolegama koji dijele iste vrijednosti, a manje će težiti formalnim hijerarhijama i radnim ulogama. Takav pristup može dovesti do dinamičnijih timova, gdje su otvorenost i timska podrška ključne vrijednosti. Generacija Alfa želi da ih se čuje i da mogu iznijeti vlastite ideje o unaprjeđenju poslovanja počevši od prijedloga za zelene inicijative do savjeta za unaprjeđenje radnog okruženja. S ovom generacijom poslodavci mogu očekivati povratne informacije koje nisu samo usmjerene na poslovni učinak, već na društvene aspekte posla i misiju tvrtke.
Alfa traži fleksibilnost i transparentnost poslodavaca
Generacija Alfa postavlja svoja pravila i za njih će fleksibilnost od kuda i kada rade biti pravilo, a ne povlastica. Kao poslodavci možete zaboraviti na radno vrijeme od 8,00 do 16,00 sati i strogo definirane lokacije rada. Oni će zasigurno očekivati slobodu da rade gdje god žele i u vrijeme koje im odgovara. Pandemija je već ubrzala ovaj trend, ali generacija Alfa postavlja još veće zahtjeve. Oni će birati tvrtke koje nude hibridne ili potpuno udaljene modele rada, a uredske stolce će vidjeti samo kao opciju umjesto obveze. Umjesto starih radnih normi, Alfa generacija će preferirati radnu kulturu koja im omogućava kreativnost i autonomiju.
Sloboda nije ograničena samo na radno vrijeme, već se širi i na komunikaciju i otvorenost na radnom mjestu. Oni odrastaju uz društvene mreže, gdje je pristup informacijama brz i transparentan i očekuju istu razinu otvorenosti i na poslu. Već sada kada donose odluke, žele biti informirani i upućeni u širi kontekst što će se prenijeti i na poslovni svijet. Očekivat će od svojih poslodavaca potpunu transparentnost, bilo da je riječ o financijama, strateškim planovima ili poslovnim odlukama.
Alfa generacija će zasigurno predstavljati izazov za tradicionalne strukture jer će tražiti dvosmjernu komunikaciju i pravo postavljanja pitanja na svim razinama. Zamislite zaposlenika generacije Alfa koji istražuje tvrtkine rezultate usred sastanka, kako bi bolje razumio kontekst, ili koji se otvoreno zalaže za promjene. Pristup ”top-down” neće biti prihvaćen, jer Alfa traži ravnopravne odnose i iskrenost u komunikaciji. U takvom radnom okruženju razvijat će se kultura povjerenja, ali i inovacija jer će otvorena komunikacija poticati svježe ideje i omogućiti da se čuje glas svih zaposlenika, bez obzira na poziciju.
Kako će izgledati teambuildinzi budućnosti?
S generacijom Alfa, klasični oblici teambuildinga poput okupljanja, putovanja, sportske aktivnosti možda neće biti dovoljno zanimljivi i inovativni. Za razliku od prethodnih generacija, Alfe će se osjećati ugodnije u virtualnim nego u fizičkim prostorima. To znači da će teambuilding morati dobiti sasvim novi izgled.
Zaboravite klasične korporativne izlete u prirodu, Alfa generacija se radije okuplja u VR-u. Zamislite da cijeli tim stavlja VR naočale i odlazi u digitalni planinski svijet gdje zajedno moraju ”preživjeti noć pod zvijezdama”. Bez dosadnog prijevoza, svi su odmah teleportirani u avanturu i u par klikova dijele ”logorsku vatru”. VR omogućuje Alfi da zajedno istražuju virtualne krajolike, bez ustajanja sa svojih udobnih radnih mjesta.
Alfe vole izazove i igranje igara, pa će teambuilding aktivnosti često uključivati digitalne izazove. Primjerice, tim može sudjelovati u online escape roomu gdje svatko mora rješavati zagonetke ili online kvizove koji potiču suradnju. Svi su ”na okupu”, ali svatko u svom virtualnom prostoru.
Savršeno za tim koji cijeni fleksibilnost i osobni prostor. Alfa generacija vrlo je svjesna važnosti mentalnog zdravlja, pa očekujte da će teambuilding aktivnosti uključivati radionice mentalnog zdravlja ili pak aplikacije koje pomažu u smanjenju stresa. Ovi programi postat će nužnost, a ne povlastica. Kad budu pod pritiskom Alfe će zasigurno pritisnuti ”pauza” gumb za razliku od starijih kolega koji su navikli na maratonske sastanke.
A što će biti s fizičkom aktivnošću ako Alfa nema potrebu izaći iz kuće?
Ključni izazov za generaciju Alfa bit će stvaranje ravnoteže između tehnoloških
prednosti i tjelesne aktivnosti. Kako bi ostali zdravi i aktivni, biti će važno da razviju
pozitivne navike, poput redovitih šetnji, sportskih aktivnosti i vježbanja koje
uključuju i tijelo, a ne samo digitalnu stimulaciju. Može se zasigurno očekivati
porast interesa za kombinirane aktivnosti koje koriste tehnologiju, ali i potiču
kretanje, poput aplikacija za trčanje ili biciklizam koje su gamificirane kako bi
dodatno motivirali mlade na fizičku aktivnost.
Generacija Alfa mogla bi uživati u prednostima napredne tehnologije, ali će također
trebati održavati ravnotežu kako bi ostali aktivni i očuvali tjelesno zdravlje.
I za kraj…
Mnogi od nas odrasli su maštajući o letećim automobilima i robotima u svakodnevici, no Alfa generacija ima realne temelje za ostvarivanje tih vizija. Kombinacijom kreativnosti, visoke tehnološke pismenosti i osviještenosti o društvenim pitanjima, oni će biti ključna generacija koja će oblikovati tehnološku budućnost i svijet koji smo do sada poznavali.
Svaka generacija donosi nešto novo i jednako kao što smo mi donijeli neke promjene tako će to raditi i generacije nakon nas.
Generacija Alfa ne samo da redefinira tehnologiju i strukturu rada, već i način na koji doživljavamo međuljudske odnose u poslovnom svijetu. Za njih posao nije samo radno mjesto, već prostor za razvoj, doprinos zajednici i povezivanje s ljudima sličnih vrijednosti. Odnosi koje će graditi temelje se na autentičnosti, svrsi i transparentnosti, a poslodavci koji prihvate te vrijednosti imat će priliku privući ovu novu generaciju profesionalaca.
Sviđalo se to nama ili ne Alfa će imati drugačiji pristup poslu i odnosima, a naš zadatak biti će smanjiti međugeneracijski jaz i ponuditi bolji employe experience za njih. Poslodavci i HR odjeli trebat će redefinirati pristup zapošljavanju, uvoditi tehnološke inovacije i razvijati radne kulture koje podržavaju osobni i profesionalni razvoj. Generacija Alfa pokazat će kako radno mjesto može biti mnogo više od prostora za obavljanje zadataka, odnosno da može postati platforma za promjene, inovacije i izgradnju društva kakvo svi želimo
Autorica: Nada Zovko Radanović, Business & Life Coach; HR & Business Development Consultant